Hükümet, İtalya'nın Çin'in amiral gemisi Kuşak ve Yol Girişimi'nden (BRI) çekileceğini doğruladı. Başbakan Giorgia Meloni yönetimi Pekin'e, yıl sonundaki son tarihten önce BRI'ya katılımını bırakacağını bildirdi.
İtalya, 2019 yılında Çin'in en iddialı ticaret ve altyapı projelerinden biri olan BRI'ya kaydolan tek büyük Batı ülkesi oldu. Hareket o dönemde ABD ve diğerleri tarafından ağır bir şekilde eleştirildi.
Çin Devlet Başkanı Şi Jinping tarafından 2013 yılında başlatılan BRI, Asya ve Avrupa genelinde tahmini 1 trilyon dolar yatırım yapmayı hedefliyor. Yeni ve iyileştirilmiş demiryolları ve limanları içeren projeler, Çin'i Avrupa ve Asya'nın diğer bölgelerine bağlamayı amaçlıyor.
Ancak BRI başından beri ABD tarafından "borç tuzağı diplomasisi" örneği olarak eleştirildi. Washington, Çin'in planlarının ülkelerin finanse edemeyeceği, sürdürülemez derecede büyük projeler içerdiğini ve bu durumun Pekin'e kendi amaçları için avantaj sağladığını söylüyor.
Şi'nin 2019'da İtalya'ya vaat ettiği 20 milyar avroya varan yatırımın yalnızca küçük bir kısmı gerçekleşti.
İtalya'nın Çin'e ihracatı, 2019'daki 13 milyar avroya kıyasla geçen yıl 16,4 milyar avro değerindeydi.
Buna karşılık, Çin'in İtalya'ya ihracatı aynı dönemde 31,7 milyar avrodan 57,5 milyar avroya yükseldi.
Çin, BRI üyesi olmamasına rağmen AB'nin en büyük iki ekonomisi Fransa ve Almanya ile çok daha fazla ticaret yapıyor.
BBC'nin haberine göre, geçen yıl göreve geldiğinden beri Meloni, seleflerine göre daha Batı yanlısı ve NATO yanlısı bir dış politika yürütmeye çalıştı.
Meloni'nin hareketi, AB Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen ile Şi arasında Perşembe günü yapılacak zirve öncesinde geldi. Toplantı sırasında von der Leyen'in Çin cumhurbaşkanını, güneş panelleri ve elektrikli arabalar da dahil olmak üzere ucuz malların AB'ye tedarikini kısıtlaması konusunda uyarması bekleniyor.