Hafta sonu Cenevre'de düzenlenen Festichoc çikolata festivalinde, Trump yönetiminin geçen hafta duyurduğu gümrük vergileri birçok kişinin aklındaydı, ancak bu durumun İsviçre'nin en ünlü tatlılarına yönelik havayı bozmaya etkisi olmadı.
San Francisco'da üç mağazası bulunan Cenevre çikolatacısı Canonica'nın pazarlama müdürü Julie Jammes, şirketinin henüz hangi eylemlerin gerçekleştirilebileceğine dair bir karar almadığını söyledi. Jammes, "Biraz daha bekleyeceğiz ancak bu bizim için açıkça bir şok," dedi.
Bu, İsviçre'nin genel yaklaşımıyla örtüşüyor. İsviçre mallarına uygulanan %31'lik ağır ABD tarifelerine rağmen Bern hükümeti şimdilik temkinli bir yaklaşım sergiliyor. Ancak saatler, kahve kapsülleri, peynir ve çikolata gibi önemli İsviçre endüstrileri üzerindeki etki konusunda uyardı.
İsviçre hükümeti, ABD'nin AB'den sonra İsviçre'nin en büyük ikinci ticaret ortağı olduğunu ve ABD-İsviçre arasındaki mal ve hizmet ticaretinin son yirmi yılda dört katına çıktığını belirtti.
İsviçre hükümeti, geçen yıl 1 Ocak'ta tüm sanayi tarifelerini kaldırdığını, bunun da ABD'den gelen tüm malların %99'unun İsviçre'ye gümrüksüz ithal edilebileceği anlamına geldiğini söyledi.
45 dolara bir kutu çikolata
Cenevre'nin Versoix kasabasındaki yıllık buluşmada, hevesli alışverişçilerin çikolata tattığı ve çikolatadan Paskalya tavşanı ve yumurta heykellerine baktığı Festichoc'ta atmosfer canlılığını korudu.
Canonica'dan Jammes, ABD'deki "sadık müşteri kitlesinin" kendisine sadık kalacağını umduğunu ancak "Kendimi tüketicinin yerine koyduğumu" ve ceplerindeki paranın birçok alışverişçiyi caydırabileceğini fark ettiğini belirterek, "Bugün 30 dolar (27,4 avro) ödediğim bir kutu [çikolata] için yarın neden 45 dolar (41 avro) ödeyeyim ki. Bu hala çok karmaşık bir konu." dedi.
İsviçre çikolata endüstrisi birliği Chocosuisse, iç pazara hala güvenebilmesine rağmen Trump tarifeleri konusunda hayal kırıklığını dile getirdi. İsviçreliler, yılda 10 kilogramdan fazla çikolata tüketerek dünyanın en büyük çikolata tüketicileri arasında yer alıyor.
Cenevreli çikolatacı Philippe Pascoet, son altı ayda kakao fiyatlarında görülen keskin artıştan yakınarak, ABD pazarının küçük üreticiler için her zaman zorlu olduğunu vurgulayarak, "Trump şimdi ithal ürünlere vergi koymak istiyor. Ancak çikolatayı sadece hijyenik nedenlerle Amerika Birleşik Devletleri'ne göndermek her zaman karmaşıktı," diye konuştu.