Michael Gerlich ve ekibi söz konusu araştırmada, 'bilişsel yük boşaltma' fikrini ele aldı.
Yeni bir araştırma, yapay zekanın sık kullanımı ve eleştirel düşünme yetenekleri arasında negatif korelasyon buldu.
Bulgular, yapay zeka araçlarını çok kullanan kişilerde eleştirel düşünme yeteneğinin azabileceği anlamına geliyor.
İsviçre'nin Zürih kentindeki SBS Swiss Business School'dan Michael Gerlich ve ekibi söz konusu araştırmada "bilişsel yük boşaltma" fikrini ele aldı.
Gerlich bu olguyu, "Bilişsel yük boşaltma, bireyler bilişsel görevleri dış yardımlara devrettiğinde ve derin, yansıtıcı düşünmedeki katılımlarını azalttığında meydana gelir," diye açıkladı.
"Bu olgu, bilgiyi etkili bir şekilde analiz etmek ve değerlendirmek için aktif bilişsel katılım gerektiren eleştirel düşünme bağlamında özellikle endişe verici."
Çalışmada çeşitli yaş aralıklarından ve farklı eğitim seviyelerinden 666 katılımcıyla anketler ve görüşmeler gerçekleştirildi. Daha genç katılımcıların yapay zeka araçlarına en çok güvenen kesim olduğu, 46 yaş üstü katılımcıların ise yapay zekayı en az kullanan kesimde yer aldığı anlaşıldı.
Bulgular, yapay zekayı az kullanan daha yaşlı katılımcıların eleştirel düşünme yeteneklerini sınayan testlerde daha yüksek puanlar aldığını ortaya koydu.
Çalışmaya göre bu durum, yapay zekanın temel becerileri öğrenmeye yardımcı olmak için kullanılabileceğini, ancak konuyla ilgili daha derin bilişsel katılımı da baltalayabileceğini gösteriyor.
Hakemli bilimsel dergi Societies'te yayınlanan makalede, "Daha genç katılımcılar, daha yaşlı katılımcılara kıyasla yapay zeka araçlarına daha fazla bağımlılık gösteriyor. Bu kişiler eleştirel düşünmede daha düşük puanlar aldı," ifadelerine yer verildi.
"Ayrıca, daha yüksek eğitim düzeyi, yapay zeka kullanımından bağımsız olarak daha yüksek eleştirel düşünme becerileriyle ilişkilendirildi. Bu sonuçlar, yapay zeka teknolojileriyle eleştirel etkileşimi teşvik eden eğitim stratejilerine yönelik ihtiyacı gözler önüne seriyor."